29-03-2017

Noodhulp Hoorn van Afrika

Op dit moment is de Hoorn van Afrika volop in het nieuws. Door droogte, armoede en oorlog is er voor miljoenen mensen sprake van hongersnood. Er zijn ernstige voedseltekorten en de situatie verslechtert met de dag.

Project 10 27, het diaconale programma van de GZB, wil samen met Verre Naasten en de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) de getroffen bevolking helpen.
Partnerkerken van deze organisaties in Kenia en Zuid-Soedan verstrekken met onze hulp voedsel aan de zwaksten in de samenleving. De hulp is simpel, snel en efficiënt want de lokale kerken kennen de mensen in hun omgeving en weten waar de grootste nood is.

Voor € 20,- kan in Kenia een zak mais van 50 kilo gekocht worden, genoeg voor een gezin om ruim een maand van te kunnen leven. En voor € 7,- kan 10 kg bonen worden gekocht.
De verwachting is dat veel gezinnen meer dan een half jaar lang op deze hulp aangewezen zijn.

Met uw steun willen we het leven van arme en kwetsbare mensen weer perspectief geven. De samenwerkende organisaties roepen daarom kerken, diaconieën en particulieren op om geld over te maken naar bankrekening:

NL29 INGB 0000 0280 16 t.n.v. Project 10 27 o.v.v. Noodhulp Hoorn van Afrika.

Ook vragen we u te bidden voor de slachtoffers en hulpverleners.

Update 28 maart 2017:
Zeer slechte situatie in Zuid-Soedan

De situatie in Zuid-Soedan is ronduit slecht. Een miljoen mensen hebben direct voedsel nodig en meer dan vijf miljoen mensen leven in heel moeilijke omstandigheden. De redenen zijn vooral het aanhoudende geweld en de droogte in een deel van het land. Minstens 270.000 kinderen zijn zwaar ondervoed.

In veel gebieden is het onveilig en als gewone burgers op zoek gaan naar voedsel of proberen hun oogst binnen te halen, lopen ze de kans om beschoten of aangevallen te worden. De situatie is echt heel triest.

Ook in de stad Yei, in het zuidwesten van Zuid-Soedan, dichtbij de grens met Oeganda en DR Congo, is de situatie kritiek. De wegen zijn afgesloten door soldaten of rebellen en mensen kunnen geen kant op. Alleen met vliegtuigjes kunnen hulpgoederen worden binnengebracht.

Across, de partnerorganisatie van de GZB in Zuid-Soedan, probeert hulp te bieden in Yei. Ze richtten zich op ondervoede kinderen en helpen gezinnen met voedsel. Ze onderhandelen met het leger of er toch via de weg voedsel kan worden binnengebracht.

De kosten voor voedsel in Zuid-Soedan zijn relatief hoog. Voor 65 euro kan een gezin een maand geholpen worden.

Doet u mee om de mensen van Yei te helpen in deze moeilijke situatie?

De BBC maakte de volgende video-opname: http://www.bbc.com/news/world-africa-39209280.