14-05-2018

HGJB/GZB project "Open je Ogen" nu al ruim 7500 euro

“Open je Ogen” is het GZB/HGJB diaconale project van seizoen 2017/2018, samen in actie voor de kerk van Egypte.

De kerk in Egypte is een oude kerk. Ze bestaat al zo’n 2000 jaar en is dus ouder dan de kerk in Nederland! Ondanks verschillende culturen en tradities zijn we één in Jezus Christus!

Het christendom in Egypte bestaat al eeuwen, maar tegelijk staat geloven en kerk-zijn de laatste jaren onder druk. We kennen allemaal de aangrijpende beelden van bloedige aanslagen op christenen en kerken in Egypte. Aanslagen vinden gelukkig niet dagelijks plaats, maar heel vaak ervaren christenen wel dat ze tweederangs burgers zijn. Ze worden bijvoorbeeld gediscrimineerd en voor bepaalde studies en beroepen nauwelijks toegelaten. Gelukkig zijn er in Egypte nog steeds mogelijkheden voor de kerk. Onder de huidige president Sisi is het vooralsnog duidelijk beter geworden voor christenen. Tegelijk blijft het in de praktijk vaak moeilijk om een nieuwe kerk te bouwen. De armoede gaat Egypte ook niet voorbij.

www.diaconaalproject.nl

In onze gemeente zijn al veel mensen op verschillende manieren actief bezig om geld te verzamelen. We mogen dankbaar zeggen dat het tot nu toe heel succesvol is. Geweldig om te zien hoe kinderen vol overgave van alles doen om hun steentje bij te dragen! Hierbij een opsomming van de acties:

We begonnen in januari met de Themapreek en de Bijbelstudie, de collecte t.b.v. het project bracht € 848.70 op.

Club 1 heeft met de kluskaarten wel € 548.25 bij een geklust!

Club 2 heeft met ‘talenten vermeerderen’ maar liefst € 960,66 opgehaald

Club 3 hield een geslaagde filmavond. Opbrengst € 570,00

De gezellige High Tea van ‘Vrouwen rond de Bijbel’ bracht € 517,00 op.

Gift van Comité Verenigingsgebouw geeft een gift van maar liefst € 1000,00

De kerkenraad organiseerde een gezellige BBQ, dit bracht € 1739,30

De Springplank sloot hier bij aan met de "appeltjesboom" en verkocht voor € 700,00 aan loten.

En Club 4 organiseerde de sponsorloop van de Dom van Utrecht naar de Dam van Maranatha.Samen liepen zij, geseund door een aantal dappere gemeenteleden, voor € 783.80 bij elkaar!

Zaterdag 9 juni staat de RABO-fietstocht Iedereen is van harte welkom! Er zijn routes uitgezet van 12, 30 en 100 km door de regio. U kunt o.a. starten tussen 9 en 14 uur bij het Rabokantoor in Mijdrecht. Deelnemers nummer 6! Aan het eind van de rit levert iedereen zijn stempelkaart, met de benodigde stempels in. Rabobank Rijn en Veenstromen stort vervolgens een vast bedrag per deelnemer (12 km = € 7,50, 30 km = € 15,- en 100 km = € 35,-) op de bankrekening van de diaconie. Hoe meer mensen er mee doen, hoe meer geld we verdienen. Dit kan oplopen tot maximaal € 1.500,-

Vrouwenvereniging Wees een Zegen gaat maandag 11 juni Egyptisch Lunchen in Loenen.

We danken iedereen voor deze mooie initiatieven en kijken uit naar de nog komende activiteiten.