18-03-2020

Erediensten - Coronavirus (2)

Afgelopen zondag kwamen we met vrij velen onder bijzondere omstandigheden samen in de kerk. Een dubbele morgendienst, een goed gevulde avonddienst. Maranatha was ingericht om mee te luisteren. Dit alles om samen te komen, maar om met niet meer dan 100 gemeenteleden in een ruimte te zijn. We zijn dankbaar voor de zondag die we ontvingen uit Gods hand.

Echter, de ontwikkelingen staan niet stil. Zo zijn de scholen en is de horeca gesloten. De ernst van de situatie dringt steeds meer door. Dat blijkt heel duidelijk in het beleid rondom rouwdiensten, daar mogen maar maximaal 30 mensen meer samenkomen (per 17/3). Het advies is om afstand van elkaar te houden, minimaal 1,5 meter. Tegelijk moeten we immuniteit opbouwen, maar dat wel gefaseerd. Zeer ingewikkeld allemaal.

Alles meewegend hebben we als kerkenraad besloten vooral in te zetten op het digitaal uitzenden van de eredienst, niet meer op het bijeenkomen van bijna 100 mensen. We willen dus erediensten blijven beleggen op de gewone tijden. De voorganger met (een deel van de) kerkenraad zullen in de kerk zijn. We sporen u aan thuis mee te luisteren. Mogelijk lukt het ons iets te ontwikkelen zodat u thuis mee kunt kijken. We hebben enkele digitaal goed onderlegde jongeren gevraagd hierin mee te denken. Kortom, we zullen dus voorlopig geen openbare erediensten meer kunnen houden. Dat doet pijn en gaat dwars in tegen ons gevoel. U vraagt zich wellicht af hoe lang dat gaat duren. Ons besluit is om dit te doen zolang de scholen gesloten blijven. Wanneer de scholen weer opengaan hopen wij ook weer aanpassingen te kunnen doen waardoor meer gemeenteleden de diensten bij kunnen wonen.

Deze tijd vraagt veel van ons, maar het Woord en de prediking van het Woord mag doorgang vinden. Het boek Handelingen sluit af met het woord ‘ongehinderd’. De volledige tekst is: Hij predikte het Koninkrijk van God en gaf onderwijs over de Heere Jezus Christus, met vrijmoedigheid, ongehinderd. Daar klinkt iets in door van Gods werk, wat niet te stuiten is. In dat geloof leven we. Zo prediken we Christus, de gekruisigde. De Opgestane. Een troost; Pasen zal niet uitgesteld worden. Sterker nog; we leven in de tijd na Pasen! Geloof dan toch en leef! Laten we zo elkaars lasten dragen, elkaar tot zegen zijn, in gebed en in praktische zin.

We wensen u gezegende diensten toe!

De kerkenraad