02-04-2020

Wees niet bezorgd - meditatie

Wie is er niet bezorgd deze dagen? Je hebt zorgen over je gezondheid of die van je ouders. Maakt je zorgen over de gigantische maatregelen in verband met de bestrijding van het coronavirus. Jij hebt zorg over je baan, je bedrijf, je financiële toekomst. Jij vraag je af hoelang het nog goed gaat, steeds alle kinderen thuis…

En als kerken; minister Ferd Grapperhaus kondigde vorige week aan: samenkomsten zijn verboden! Je kunt het niet geloven. Schrik slaat om het hart; ook geen kerkdiensten meer dan? Hoe kan dat nu? Gelukkig mogen we diensten houden met een handvol mensen, de gemeente via livestream verbonden. Maar voor u, thuis is het zo anders. Als predikant voel ik verdriet; voorgaan in diensten zonder kinderen, tieners, jongeren in de kerk. Zonder de gemeente. Zonder de interactie. Deze maatregelen zijn nodig, maar doen pijn. Hopelijk komt aan die situatie snel een einde. Hoe lang nog?

Met al die gedachten in ons hoofd lezen wij in de Bergrede: wees niet bezorgd. Maak je geen zorgen. Het overkwam mij toen ik dit Bijbelgedeelte las dat ik dacht: ik doe het helemaal verkeerd! Wellicht u ook. Als een refrein komt het binnen: vs. 25, 31, 34: wees niet bezorgd. 25: wees niet bezorgd. 31: Wees daarom niet bezorgd. 34: Wees dan niet bezorgd. Je denkt: Ik bak er niets van, schiet schromelijk tekort in het voldoen aan de woorden van Jezus. Herken je dat? Er bij stilgezet te worden dat je niet doet wat Jezus zegt? Dat je met Zijn opdracht en Woord in de knoop komt? Je beseft dat je zondaar bent, steeds weer dezelfde fouten maakt? Confronterend is dat. De Bergrede is actueel. Onze Heiland kent Zijn schapen goed. Weet wanneer we troost en vermaning nodig hebben. Echter, het blijft altijd weer van belang de Bijbel goed te lezen. Niet alleen met je gevoel. Wat wil onze Meester nu precies leren? Dat lezen we in de verzen Mat. 6: 25-31.

Wanneer we goed lezen ontdekken we dat Jezus waarschuwt tegen overbezorgdheid. En dan vooral tegen het overbezorgd zijn in dingen die geen blijvende waarde hebben. Vs. 25 begint met het woordje ‘daarom’. In de verzen ervoor worden steeds twee dingen tegenover elkaar gesteld. Verzamel geen schatten voor u op de aarde. Schatten op aarde… verzamelwoede. Even moest ik denken aan hamsteren! Alsof onze Heiland zegt: hamsteren is niet nodig. Maar ’t zit hem natuurlijk in veel meer dingen. Dieperliggende problematiek vooral; niet gaan voor rijkdom hier en nu. Wanneer je alles op die kaart zet… weet dan; je kunt dat zomaar kwijt zijn. Het kan gestolen worden.

Of; zoals nu in deze dagen van coronacrisis; de aandelen kunnen kelderen. Je bedrijf kan zomaar in zwaar weer terecht komen. Zelfs grote bedrijven, ineens hebben ze steun van de overheid nodig. Daarom: verzamel schatten voor u in de hemel. Investeer in geestelijk rijk worden. Investeer in armen (zo u dat voor een van mijn geringste broeders gedaan hebt, heeft u voor Mij gedaan). Zo spreekt Hij over het oog. Dat heeft te maken met het hebben van visie. Ben je geestelijk afgestemd op God, of niet? Hij spreekt ook over het dienen van twee heren. Heldere taal: twee bazen hebben kan niet in Gods Koninkrijk. U kunt niet God dienen en de mammon. Niet; een beetje God en een beetje geld. Het is het een of het ander waar je hart naar uitgaat. Nu dat duidelijk is spreekt Jezus: Daarom… Daarom zeg Ik u: Wees niet bezorgd over uw leven, over wat u eten en wat u drinken zult; ook niet over uw lichaam, namelijk waarmee u zich kleden zult.

Hij leert ons; wanneer we goed afgestemd zijn, we de Heere dienen met een volkomen hart, we schatten verzamelen in de hemel… dat we ons dan niet zoveel zorgen moeten maken over wat we eten zullen, hoe we erbij lopen. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding? We moeten niet over de verkeerde dingen bezorgd zijn. Vooral moeten we ons hart niet richten op méér, op groter, op luxer, op dat alles. 32Want al deze dingen zoeken de heidenen. Leven we als een heiden? Of als een christen? Een heiden leeft alsof dit leven het een en het al is. Gericht op dit leven, op kleding, voedsel, alleen gericht op het hier en nu. Een gelovige weet van het Koninkrijk. De opdracht dat te zoeken geldt voor iedereen: Vs. 33 Maar zoek eerst het ​Koninkrijk van God​ en Zijn ​gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden.

Zo leren wij in deze tijden van coronacrisis opnieuw waar het om gaat in het leven. In deze lijdenstijd mogen we zoeken te leven met het oog op God gericht, als diegene Die zorgen zal. Laten we investeren in wat blijvende waarde heeft. Dat begint in de binnenkamer. Al biddend. En bedenk: Zoek het in het Woord van God, dan zal Hij u geven, hoop voor vandaag en voor de toekomst. Bijbeluitlegger J. C. Ryle schrijft: ‘voorzichtige voorzorg voor de toekomst is goed; afmattende, verterende, zelfkwellende bezorgdheid is fout’. Wij mogen leren; bezorgd zijn helpt ons niet verder. Vertrouwen op God, dat is wat we nodig hebben. Zoeken naar dat ene nodige voor tijd en eeuwigheid. Gods redding. Dat is van belang. Hem zo te mogen kennen; dat geeft hoop!

Alles in onze samenleving –wereldwijd- trilt. Voor velen zoals dat nooit eerder geweest is. Terecht hebben we zorgen. Het is geestelijk om bezorgd te zijn over de geestelijke staat van ons land. Jezus zegt Zelf, met zorg in Zijn stem; Maar zal de Zoon des mensen, als Hij komt, wel het geloof op de aarde vinden? (Luk. 18).

In weerwil van dat alles geloven en weten we dit: we leven toe naar Pasen. Jezus is opgestaan, Hij leeft, Hij is overwinnaar over zonde en dood. Geloof Hem en Leef!

ds. J.T. Maas