15-07-2020

Zingen tijdens de eredienst

Geachte gemeenteleden,

Via deze brief willen we u graag verder informeren over het besluit dat we hebben genomen om vanaf 26 juli 2020 weer te gaan zingen in de (ere)diensten.

In de maand juni hebben we als kerkenraad op basis van de adviezen van het RIVM en de Protestantse Kerk besloten om niet meer te zingen op het moment dat we met meer dan 30 personen in de kerk samenkomen. Dit besluit deed ons pijn, omdat zingen een wezenlijk onderdeel is van de eredienst. In het zingen antwoorden we God op Zijn spreken, belijden we onze schuld, belijden we ons geloof, loven en prijzen we onze God. Toch meenden we niet anders te moeten besluiten in het kader van de genoemde adviezen en de risico’s voor onze gezondheid.

Op 7 juli jl. heeft de Protestantse Kerk een protocol ‘Zingen tijdens de eredienst’ gepubliceerd. Kort samengevat staat hierin dat zingen is toegestaan zolang de RIVM richtlijnen worden nageleefd. Een belangrijk onderdeel daarvan is het luchten en het natuurlijk en mechanisch ventileren van de ruimten waarin gezongen wordt. Dat luchten en natuurlijk ventileren deden we al, zoals u ongetwijfeld gemerkt heeft. Het mechanisch ventileren deden we nog niet, maar gaan we wel doen. De reden hiervoor is dat dit nodig is om de omstandigheden te creëren zodat zingen verantwoord is. Praktisch houdt dit in dat in de toren een afzuigventilator wordt geplaatst die in de kerk 2.000 m3 lucht per uur af gaat zuigen. Volgens de geldende normen is het dan niet meer noodzakelijk om natuurlijk te ventileren, maar zolang de weersomstandigheden dit toelaten, zullen we dit blijven doen.

Los van de maatregelen die we als kerk nemen, blijft het van het grootste belang dat u, als bezoeker, zich houdt aan de richtlijnen zoals die al langere tijd gelden. Het bezoeken van een eredienst is niet mogelijk als u of iemand in het gezin koorts of benauwdheidsklachten heeft of als u verkouden bent.

We zien er als kerkenraad naar uit om met elkaar, ook in het zingen, God te loven. Dat we dat niet mogen vergeten heeft u zondagmorgen jl. nog eens kunnen horen.

Mocht u naar aanleiding van deze brief nog vragen hebben, kunt u contact opnemen met ouderling-kerkrentmeester A. Kraaij te bereiken op nummer 06-53112900.

Namens de kerkenraad,

A. Smit